سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وحی به زنبور عسل

به نام خدا

وحی به زنبور عسل 

وَ أَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ - و پروردگار تو به زنبورعسل وحى کرد در کوه ها خانه ای بساز و از درختان و بلندی ها ... (النحل68)  

 بدیهی است جانوران اگر لانه نسازند نمی توانند از بچه های خود محافظت کنند. به نظر می رسد این آیه شریفه یک مثال از میلیون ها موضوع مختلف مربوط به جانداران گوناگون است برای درک یک سری مفاهیم.


1.جانداران برای حفظ بقای خود و نسل شان یک سری رفتارها و واکنش های ارادی و یا غیر ارادی انجام می دهند . ساختن خانه یا تغدیه (فی المثل از درختان) یکی از این رفتارهاست.

2.طبق ایه 68 نحل، وحی به مفهوم القای یک رفتار غریزی برای جانداران نیز می تواند باشد. لذا کدهای موجود در رشته های dna که رفتار جانداران در آنها تعریف شده، نوعی وحی است.

3.خداوند در آیه 26 سوره بقره فرموده است هرگاه خدا مثلی از پشه یا بالاتر از آن می زند ، مومنان می دانند که بیانگر حقیقتی است از جانب خدا. 

4.طبق آیه 82 نساء هیچ تناقضی بین آیات قرآن وجود ندارد. هر آیه بیانگر مفاهیم و موضوعات مهمی است که از آن باید برای درک آیات دیگر بهره جست .

5.مطابق آیه 51 سوره شوری، خداوند با هیچ بشری ارتباط کلامی برقرار نکرده مگر از سه طریق، وحی، پشت یک حجاب، ارسال رسول (ملائک). [رجوع شود به مقاله نحوه تکلم خداوند با بشر]

6.از آنجائیکه یک بعد انسان ماده است ، اگر قرار باشد پیامبری با گوش هایش سخن خدا را بشنود یک واسطه نیاز دارد تا اراده خدای تعالی را به سخن تبدیل کند. جنس سخن گفتن ، شنیدن ، دیدن و ... برای خدا از نوعی که انسان با آنها حاجات خود را برطرف می کند نیست ، بلکه ویژگی هایی از این قبیل در انسان ، صورت های تنزل یافته ای است از صفات خدای متعال در ماده.

7.تمام تصوراتی که ما درباره افعال خدای متعال برای خود در نظر می گیریم منطبق با ساختار وجودی خودمان است. بنابر این، عنوان نزول برای آیات قرآن کریم، عنوان بسیار معنا داری است ، یعنی آیات قرآن ، اراده باریتعالی است که بصورت سخن و بیان در قالب 28 حرف عربی تنزل کرده که ما را با معارف الهی آشنا کنند.

8.با توجه به بی نهایت بودن کلمات (دانش) الهی که در آیه 109کهف و 27لقمان به آن اشاره شده و محدودیت لغات عرب، صد البته که برای درک مفاهیم قرآن نمی توان صرفاً به معنای ظاهری لغات بسنده کرد. 

روشی که حضرت علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان اختیار کرده اند ، روش بسیار ارزشمندی است که ما را به درک هر چه بهتر کلام الله نزدیک می کند.


احمدحسین احدی 18-2-96


» نظر