سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوره الرحمن، مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ.



به نام خدا 

سوره الرحمن: 

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ. دو دریا را [به گونه اى ] روان کرد [که ] با هم برخورد کنند.(19) 

بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ. میان آن دو، حدّ فاصلى است که به هم تجاوز نمى کنند.(20) 

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ. پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید؟(21) 


برای آیات شریفه فوق، چهار پدیده متصور است.

 

1- معمولا در قسمت انتهایی رودخانه ها که آب وارد دریاها و اقیانوس ها می شود به ویژه هنگام جریان شدید سیلاب های ناشی از بارش های شدید، آب ورودی با آب موجود اختلاف رنگ دارد. این اختلاف رنگ به دلیل نوع خاک و رسوبات مسیر رودخانه ها است. 


2- سیستم Thermohaline Circulation یا سیستم Salty Ocean Circulation به معنی "گردش دماشوری آب اقیانوس" . یک نمونه ی آن گلف استریم است که در اقیانوس اطلس جریان دارد. اختلاف زاویه تابش خورشید در سطح کره زمین موجب اختلاف دما در مناطق مختلف سطح اقیانوس ها شده که ضمن تبخیر، باعث تغییر چگالی (شوری و دمای) آب در برخی نواحی می شود. این اختلاف چگالی باعث به وجود آمدن جریان های آب سرد و گرم در دو ارتفاع مختلف می شود و مسیرهای طولانی و نسبتاً مشخصی را در اقیانوس طی می کنند. این سیستم مانند موتوری عظیم دائماً در حال کار است که در تعادل گرمایی هوای کره زمین به ویژه در نواحی شمالی مانند اروپا موثر است. اگر این جریان ها نبودند، آن نواحی کاملا ًیخبندان می شدند.


3- در ادواری که یخ های قطب آب شده اند ضمن ایجاد حالتی همچون دو دریا که اینهم می تواند مورد اشاره قرآن کریم باشد، موجب جابجایی مسیر سیکل های مورد اشاره شده اند.


4- سیستم تامین آب شیرین کره زمین: این سیستم، از بخار آب دریاها و اقیانوس ها شروع شده و پس از طی مراحلی نهایتاً بصورت بارش در مناطق مختلف ختم می شود. اشاره این آیه شریفه می تواند به چنین مکانیزمی نیز باشد. اگر چنین سیستمی نبود، آب های سطحی و زیر سطحی تامین نمی شدند و حیات در خشکی ها شکل نمی گرفت. این سیستم بطور مستمر فعال است بدون اینکه شوری آب اقیانوس ها و دریاها در این چرخه وارد بارش بشود. 

یادآوری: بر اساس کشفیات جدید، مهمترین علت شوری آب دریاها و اقیانوس ها، ورود آب به حفره های زیرین و ترکیب آن با مواد پر حرارت درون یا زیر پوسته زمین و سپس فوران محلول داغ حاصله از آن حفره ها به سمت بالاست.


در نظام هستی، همه پدیده ها بطور خودکار، طبیعی و عادی جلوه می کنند. خدای متعال در قرآن کریم به برخی موضوعات بصورت گذرا اشاراتی فرموده تا آدمی را به تعقل وا دارد.


» نظر