سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اولین جمعه پس از حادثه تروریستی مجلس



به نام خدا 

اولین جمعه پس از حادثه تروریستی مجلس و مرقد امام، نماز جمعه بیش از گذشته پر شور بود.

پس از اقامه نماز، مردم شریف، پیکر مطهر شهدای آن حادثه ناگوار را تشییع کردند.

کشتن تعدادی انسان بی دفاع و حوادث مشابه، نمایش قدرت گروه تروریستی داعش بود. نمایشی که اوج ذلت و خواری این گروه را نشان می دهد. درک نادرست و برداشت غلط از دین مبین اسلام هر زمان محصولی جدید ارائه می دهد. روزی در قالب فرقان، روزی طالبان و امروز داعش. تنها زمانی اینگونه تفکر از بین رفتنی است که نگاهی فراگیر و روشن بینانه از دین توسط انسان هایی آگاه و توانا از اسلام تبیین گردد. تبیین مذهب و مرام حقیقی ائمه معصومین (ع) و تفسیری واقعی از منش ائمه اطهار با نگاهی عمیق و همه جانبه، تنها راه نجات مسلمین از این بلای خانمان سوز است.

البته این همه ی وجوه داعش نیست، آبشخور هسته مرکزی آن، اسرائیل، استکبار و آل سعود است که اساساً منشاء دینی ندارد که بخواهیم بحثی در رابطه با نوع برداشت آنها از دین داشته باشیم. ولی آن وجهی که متفکران اسلامی می توانند در آن تاثیر بگذارند، وجهی است که با القائات به ظاهر دینی، جوانان مومن را جذب خودشان می کنند و وجدان آنان را با باورهای غلط طوری قانع می کنند که حاضر شوند عملیات انتحاری برای کشتن تعدادی انسان بی گناه انجام بدهند. در واقع از تعلیمات دینی برای مسخ جوانان مومن ساده لوح سوء استفاده می کنند.

امروز بیش از هر زمان دیگر، اتحاد بین شیعه و سنی می تواند در روند از بین بردن تفکر و اندیشه داعش و داعشی ها تاثیر گذار باشد. عزاداری برای معصومین (ع) گرچه که لازم است، اما باید مراقب بود، بوی تفرقه از اینگونه محافل و مجالس به مشام بهانه جویان نرسد. ائمه هدی (ع) در ابعاد مختلف، دارای روحی کمال یافته از فضائل اخلاق اسلامی بودند. مهم این است که بزرگان شیعه تشخیص بدهند در چه زمانی از کدام فضیلت اخلاقی آنها بهره برداری کنند. این یک استراتژی در همه عرصه هاست.

 احمدحسین احدی جمعه 19-3-96


» نظر

تمام آیات 7 آسمان در قرآن کریم



به نام خدا


تمام آیات هفت آسمان در قرآن کریم:


در قرآن کریم 9 بار کلمه سبع در ارتباط با آسمان ها به کار رفته است :

? سَبْعَ سَمَاوَاتٍ - 5 بار

? السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ - 2 بار

? سَبْعَ طَرَائِقَ - 1 بار

? سَبْعًا شِدَادًا - 1 بار


در قرآن کریم 7 بار کلمه سبع همراه با کلمه سماوات (آسمان ها) بکار رفته است. 5 بار به صورت "سَبْعَ سَمَاوَاتٍ" و 2 بار به صورت "السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ"

1. هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى? إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
او کسى است که آنچه در زمین است همه را براى شما آفرید، سپس به آسمان پرداخت، و هفت آسمان استوار کرد و او به هر چیزى داناست  ( البقره29)

2. فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى? فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَ?لِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ
آنگاه آنها را به صورت آسمانهاى هفت گانه در دو روز استوار کرد و در هر آسمانى امرش را وحى کرد، و آسمان دنیا را به چراغها آراستیم و آن را محفوظ داشتیم، این اندازه آفرینى پیروزمند داناست  ( فصلت12)
 
3. اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى? کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا
خداوند کسى است که هفت آسمان را آفریده است، و از زمین نیز همانند آن را، فرمان او از میان آنها نازل مى گردد، تا بدانید که خداوند بر هر کارى توانا است، و اینکه خداوند بر هر چیز احاطه علمى دارد ( الطلاق12)
 
4. الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى? فِی خَلْقِ الرَّحْمَ?نِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى? مِن فُطُورٍ
کسى که هفت آسمان را توبرتو آفرید، در آفرینش خداوند رحمان، هیچ گونه نابسامانى نمى بینى، باز چشم بگردان آیا هیچ رخنه اى مى بینى؟ ( الملک3)
 
5. أَلَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا
آیا نیندیشیده اید که خداوند چگونه هفت آسمان را توبرتو آفریده است؟ ( نوح15)
 
6. تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَ?کِن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا
آسمانهاى هفت گانه و زمین و هر که در آنهاست براى او تسبیح مى گویند، و هیچ چیز نیست مگر آنکه شاکرانه او را تسبیح مى گوید ولى شما تسبیح آنان را در نمى یابید، او بردبار آمرزگار است  ( الإسراء44)

 7. قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
بگو پروردگار آسمانهاى هفت گانه و پروردگار عرش عظیم کیست؟ ( المؤمنون86)

 

کلمه سبع یک بار در عبارت "سَبْعَ طَرَائِق" و یک بار در عبارت "سَبْعًا شِدَادًا" بکار رفته است. با توجه به آیات دیگر، مقصور از طَرَائِق و شِدَادًا را آسمان ها تعبیر کرده اند:
 
1. وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَکُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا کُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِینَ
و به راستى که برفراز شما هفت طریق [آسمان] آفریده ایم، و ما هرگز از آفرینش غافل نبوده ایم  ( المؤمنون17)
 
2. وَبَنَیْنَا فَوْقَکُمْ سَبْعًا شِدَادًا
و برفرازتان هفت [آسمان] استوار برافراشته ایم  ( النبأ12)


آسمان در قرآن کریم مفاهیم متعددی دارد و محدوده‌های مختلفی را شامل می شود.
جو (اتمسفر)، منظومه شمسی، کهکشان راه شیری، مجموعه کهکشان ها
در برخی آیات به مفهوم بالا یا سقف به کار رفته است.

مقاله مفصلی با موضوع آسمان در قرآن کریم، در دست تهیه دارم. 
در آن مقاله با ذکر دلیل خواهم گفت که سبع علاوه بر معنی هفت، معنی "تعداد نامعین" هم می دهد. 


احدی 1-4-96


» نظر

سوره الرحمن، مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ.



به نام خدا 

سوره الرحمن: 

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ. دو دریا را [به گونه اى ] روان کرد [که ] با هم برخورد کنند.(19) 

بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یَبْغِیَانِ. میان آن دو، حدّ فاصلى است که به هم تجاوز نمى کنند.(20) 

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ. پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید؟(21) 


برای آیات شریفه فوق، چهار پدیده متصور است.

 

1- معمولا در قسمت انتهایی رودخانه ها که آب وارد دریاها و اقیانوس ها می شود به ویژه هنگام جریان شدید سیلاب های ناشی از بارش های شدید، آب ورودی با آب موجود اختلاف رنگ دارد. این اختلاف رنگ به دلیل نوع خاک و رسوبات مسیر رودخانه ها است. 


2- سیستم Thermohaline Circulation یا سیستم Salty Ocean Circulation به معنی "گردش دماشوری آب اقیانوس" . یک نمونه ی آن گلف استریم است که در اقیانوس اطلس جریان دارد. اختلاف زاویه تابش خورشید در سطح کره زمین موجب اختلاف دما در مناطق مختلف سطح اقیانوس ها شده که ضمن تبخیر، باعث تغییر چگالی (شوری و دمای) آب در برخی نواحی می شود. این اختلاف چگالی باعث به وجود آمدن جریان های آب سرد و گرم در دو ارتفاع مختلف می شود و مسیرهای طولانی و نسبتاً مشخصی را در اقیانوس طی می کنند. این سیستم مانند موتوری عظیم دائماً در حال کار است که در تعادل گرمایی هوای کره زمین به ویژه در نواحی شمالی مانند اروپا موثر است. اگر این جریان ها نبودند، آن نواحی کاملا ًیخبندان می شدند.


3- در ادواری که یخ های قطب آب شده اند ضمن ایجاد حالتی همچون دو دریا که اینهم می تواند مورد اشاره قرآن کریم باشد، موجب جابجایی مسیر سیکل های مورد اشاره شده اند.


4- سیستم تامین آب شیرین کره زمین: این سیستم، از بخار آب دریاها و اقیانوس ها شروع شده و پس از طی مراحلی نهایتاً بصورت بارش در مناطق مختلف ختم می شود. اشاره این آیه شریفه می تواند به چنین مکانیزمی نیز باشد. اگر چنین سیستمی نبود، آب های سطحی و زیر سطحی تامین نمی شدند و حیات در خشکی ها شکل نمی گرفت. این سیستم بطور مستمر فعال است بدون اینکه شوری آب اقیانوس ها و دریاها در این چرخه وارد بارش بشود. 

یادآوری: بر اساس کشفیات جدید، مهمترین علت شوری آب دریاها و اقیانوس ها، ورود آب به حفره های زیرین و ترکیب آن با مواد پر حرارت درون یا زیر پوسته زمین و سپس فوران محلول داغ حاصله از آن حفره ها به سمت بالاست.


در نظام هستی، همه پدیده ها بطور خودکار، طبیعی و عادی جلوه می کنند. خدای متعال در قرآن کریم به برخی موضوعات بصورت گذرا اشاراتی فرموده تا آدمی را به تعقل وا دارد.


» نظر

بحران غذا و سلامت

به نام خدا


بحران غذا و سلامت


امید و نشاط لازمه زندگی است. شرط استمرار یک زندگی خوب، آینده نگری و برنامه ریزی است.

امروزه ارتباطات و تعاملات بین المللی به سرعت فزاینده ای در حال گسترش است، به همان میزان، تهدیدات و بحران ها فرامرزی و به عبارتی جهانی شده اند.

یکی از مهمترین بحران هایی که جامعه جهانی را تهدید می کند، تغذیه و سلامت بشر است.

موارد زیر، عوامل روبه گسترشی است که تغذیه و سلامت بشر را دچار بحران نموده و نشانه های آن بارز گردیده، اگر جامعه جهانی فکری برای پیشگیری و مقابله با آن نکند و اگر دولت ها و ملت ها همکاری لازم را نکنند، ادامه حیات برای نسل های بعدی بسیار دشوار و سخت خواهد شد. 

بدیهی است هزینه پیشگیری از هزینه درمان کمتر است.

عوامل نامبرده، روی هم تاثیر متقابل دارند:

(عبارت "تهدید سلامت" به اختصار "ت س" نوشته شده)


1-آلودگی زیست محیطی در هوا ، آب و خشکی => افزایش عوامل بیماری زا => ت س

2-افزایش آلاینده های هوا => افزایش دمای هوا => تغییر شرایط آب و هوایی => مشکلات ناشی از آن.

3-افزایش دمای هوا => کاهش منابع آب شیرین => کاهش کشت و دام =>  مهاجرت

4-کاهش کشت => گسترش کویر => ایجاد ریزگردها

5-افزایش دمای هوا => ذوب یخ ها => از بین رفتن سواحل دریاها و اقیانوس ها => مهاجرت

6-مهاجرت => افزایش پناهجویان => کمبود غذا => افزایش ناامنی های اجتماعی => ت س

7-افزایش آلاینده های آب => تهدید آبزیان => ت س

8-افزایش جمعیت => کاهش منابع => ت س

9-افزایش جمعیت => کنترل جمعیت => بالا رفتن میانگین سنی => افزایش تعداد سالخوردگان => کاهش نیروی کار => کاهش درآمد => ت س

10-افزایش مصرف => کاهش منابع زیرزمینی و مشکلات ناشی از آن.

11-ساخت و ساز بی رویه => کاهش خاک کشاورزی =>  کاهش کشت و دام => رشد مصنوعی مواد غذایی به منظور افزایش حجم تولید => افزایش سرطان و انواع بیماری ها => ت س

12-افزایش انواع سم دفع آفات => تاثیر نامطلوب در مواد غذایی => ت س

13-دستکاری ژنتیکی مواد غذایی => تاثیرات ناشناخته => ت س

14-گسترش مصرف گرایی => تولید روز افزون انواع زباله => آلودگی آب و خاک => ت س

15-تخریب جنگل => مشکلات ناشی از آن

16-کوه خواری، جنگل خواری، دریا خواری، شکار بی رویه، صید بی موقع، مواد مخدر، مواد روانگردان، کالای قاچاق و بسیاری موارد دیگر ....


جهانی بیاندیشیم


احمدحسین احدی 18-2-96


» نظر

وحی به زنبور عسل

به نام خدا

وحی به زنبور عسل 

وَ أَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ - و پروردگار تو به زنبورعسل وحى کرد در کوه ها خانه ای بساز و از درختان و بلندی ها ... (النحل68)  

 بدیهی است جانوران اگر لانه نسازند نمی توانند از بچه های خود محافظت کنند. به نظر می رسد این آیه شریفه یک مثال از میلیون ها موضوع مختلف مربوط به جانداران گوناگون است برای درک یک سری مفاهیم.


1.جانداران برای حفظ بقای خود و نسل شان یک سری رفتارها و واکنش های ارادی و یا غیر ارادی انجام می دهند . ساختن خانه یا تغدیه (فی المثل از درختان) یکی از این رفتارهاست.

2.طبق ایه 68 نحل، وحی به مفهوم القای یک رفتار غریزی برای جانداران نیز می تواند باشد. لذا کدهای موجود در رشته های dna که رفتار جانداران در آنها تعریف شده، نوعی وحی است.

3.خداوند در آیه 26 سوره بقره فرموده است هرگاه خدا مثلی از پشه یا بالاتر از آن می زند ، مومنان می دانند که بیانگر حقیقتی است از جانب خدا. 

4.طبق آیه 82 نساء هیچ تناقضی بین آیات قرآن وجود ندارد. هر آیه بیانگر مفاهیم و موضوعات مهمی است که از آن باید برای درک آیات دیگر بهره جست .

5.مطابق آیه 51 سوره شوری، خداوند با هیچ بشری ارتباط کلامی برقرار نکرده مگر از سه طریق، وحی، پشت یک حجاب، ارسال رسول (ملائک). [رجوع شود به مقاله نحوه تکلم خداوند با بشر]

6.از آنجائیکه یک بعد انسان ماده است ، اگر قرار باشد پیامبری با گوش هایش سخن خدا را بشنود یک واسطه نیاز دارد تا اراده خدای تعالی را به سخن تبدیل کند. جنس سخن گفتن ، شنیدن ، دیدن و ... برای خدا از نوعی که انسان با آنها حاجات خود را برطرف می کند نیست ، بلکه ویژگی هایی از این قبیل در انسان ، صورت های تنزل یافته ای است از صفات خدای متعال در ماده.

7.تمام تصوراتی که ما درباره افعال خدای متعال برای خود در نظر می گیریم منطبق با ساختار وجودی خودمان است. بنابر این، عنوان نزول برای آیات قرآن کریم، عنوان بسیار معنا داری است ، یعنی آیات قرآن ، اراده باریتعالی است که بصورت سخن و بیان در قالب 28 حرف عربی تنزل کرده که ما را با معارف الهی آشنا کنند.

8.با توجه به بی نهایت بودن کلمات (دانش) الهی که در آیه 109کهف و 27لقمان به آن اشاره شده و محدودیت لغات عرب، صد البته که برای درک مفاهیم قرآن نمی توان صرفاً به معنای ظاهری لغات بسنده کرد. 

روشی که حضرت علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان اختیار کرده اند ، روش بسیار ارزشمندی است که ما را به درک هر چه بهتر کلام الله نزدیک می کند.


احمدحسین احدی 18-2-96


» نظر

مدیریت و دولت

به نام خدا

مدیریت و دولت

کابینه دولت و در راس آن ، رئیس جمهور، باید قویترین مدیران کشور باشند.

مدیریت، تلفیقی است از هنر ، علم و تجربه. در دنیای امروز ، نقش علم در راس همه ی عواملِ تاثیر گذار است.

تعاریف و دسته بندی های مختلفی از مدیریت ارائه شده که تقریباً همه آنها دارای وجوه مشترک هستند.

در انتخاب نامزد برتر، توجه مان را باید به تمام اضلاع مدیریت معطوف کنیم و به دور از هر گونه احساسات، منافع فردی و گروهی دقت کنیم کدامیک از کاندیدا ها کلان نگر هستند.

اگر کسی برنامه هایش، حول بخشی از محورهای مدیریت است، او مناسب منصب مدیریت کلان کشور نیست.



احمدحسین احدی 18-2-96


» نظر

انتخابات


به نام خدا

به مناسبت انتخابات پیش رو

انتخاب زندگی ام با همه پیش فرض هایش از جمله محل تولدم، والدینم، ساختار ژنتیکی ام با تمام ویژگی هایش (خانواده ، خلقیات ، چهره و ...) هیچکدام به اختیار من نبوده و کسی برای آوردنم به اینجا با من مشورت نکرده است  .

اما ناگزیر اینجا هستم و اگر بخواهم خوب بِزیَم چاره ای جز انتخاب ندارم.

پس چون در محدودیت های حیاتم حق انتخاب دارم ، بخشی از چگونه زیستنم با من است.

من و اجتماعم اثرپذیری متقابل داریم. چون به سهم خودم در اجتماعم تاثیر گذار هستم پس نمی توانم نسبت به آن بی تفاوت باشم.

یکی از عوامل تاثیر گذار در سرنوشت و آینده من و اجتماع و نسل پس از من، انتخاب هایی است که ما انجام می دهیم.

حضور همیشگی و بدون استثناء در انتخابات، کمترین کاری است که برای پیشرفت و توسعه کشورم انجام داده ام.

اکنون نیز، چون سرنوشت و آینده کشور و فرزندم برایم مهم است، پس حتماً رای می دهم.



احمدحسین احدی 18-2-96


 


» نظر
<      1   2   3   4