سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا عاشورا ؟

به نام خدا

چرا عاشورا ؟

1- بعثت پیامبر اسلام (ص) : کاشتن بذر دیگری از توحید و یکتاپرستی ابراهیمی و شکوفایی دوباره دین الهی و کنار زدن حجاب های تحریف و خرافات که بسان پرده هایی، حقیقت توحید و یکتاپرستی را کم رنگ کرده بودند.

2- هجرت : قوت گرفتن نهال دین و لزوم تشکیل حکومت اسلامی و فراهم نمودن زمینه های گسترش اسلام به دیگر نقاط.

3- مباهله و آیه تطهیر : زمینه معرفی عترت و اهل بیت پیامبر(ص)  و مقدمه ای برای تعیین ولایت.

4- غدیر : در روز غدیر، پیامبر مکرم (ص) به سخنرانی درباره ولایت، اکتفا نکردند بلکه صحنه انتخاب ولایت را در روز روشن و در مقابل ده ها هزار چشم بینا به نمایش گذاشتند و آنچه وظیفه اش بود به نحو مطلوب انجام دادند.

5- شورای سقیفه : نخستین تجربه دمکراسی در حکومت اسلامی به روش شورایی امّا بدون توجه به سفارش نبی مکرم (ص)

6- انتخاب امام علی (ع) : دومین تجربه دمکراسی فراتر از شورا، با حضور حداکثری و اصلاح مسیر حکومت اسلامی بر مدار ولایت و زنده شدن غدیر.

7- شهادت امام علی (ع) : رخت بر بستن دمکراسی. غصب حکومت توسط معاویه و تغییر حکومت اسلامی به حکومت تزویر سلطانی با رنگ و لعاب دینی و فریب مسلمانان با تظاهر به حفظ حرمت اهل بیت (ع).

8- صلح امام حسن (ع) : معاویه با تزویر و ریا و تظاهر به اسلام، حرمت اهل بیت (ع) را به ظاهر حفظ می کرد و اغلب مردم او را خلیفه به حق مسلمین تلقی می کردند، لذا قیام امام حسن (ع) نمی توانست نتیجه بخش باشد بنابراین صلح نامه معاویه را پذیرفتند.

9- مرگ معاویه : شروع سلطنت غاصب دوم. یزید رویه پدرش که تزویر بود را پیش نگرفت و به مخالفت علنی با اسلام و اهل بیت (ع) پرداخت. در چنین شرایطی که حتی حرمت ظاهری اسلام توسط حکومت زیر پا گذاشته شد، بیعت امام حسین (ع) با او غیر ممکن بود.

10- عاشورا : امام حسین (ع) تمام وقایع تاریخ اسلام از بعثت تا سلطنت یزید را به درستی درک و مدت زیادی از آن را به عینه تجربه کرده بودند. شناخت دقیق و کاملی از سرگذشت اسلام داشتند. او با مدیریت کامل و با دقت تمام، اوضاع را رصد می کردند و تا نقطه پایان به درستی پیش رفتند. او به خوبی می دانست  اگر پایان مسیرش به شهادت ختم شود، آن نقطه نیز می تواند بهترین تحول و دگرگونی را در سرنوشتی که خاندان ابوسفیان برای اسلام اختیار کرده اند ایجاد کند.

بنابراین، عاشورا یعنی :
بعثت دوباره ی پیامبر اسلام(ص)، چون پرده های تحریف و خرافات، بخش زیادی از دین را پوشانده بودند.
تکرار غدیر، چون ولایت رنگ باخته بود.

پس عاشورا یعنی احیای دین اسلام


» نظر